Interessante artikels voor restaurant

7 Tips voor startende horecazaken

Ben jij een van de vele Belgen die ervan droomt om een succesvolle horecazaak te openen? Dan zijn deze tips de perfecte start om te beginnen. Het is zeker niet gemakkelijk om een horecazaak te beginnen, maar wanneer je deze tips volgt kom je wel een stuk verder.

Net Promotor Score, hét meetinstrument voor klanttevredenheid

Om op optimale wijze te achterhalen of een klant loyaal is ten opzichte van je zaak, werd de Net Promotor Score (NPS) ontwikkeld. Het NPS-concept verscheen voor het eerst in de Harvard Business Review in 2003 op basis van een onderzoek uitgevoerd door Frederick Reichheld. NPS blijft de snelste manier om de ervaring van de klant te meten. Het is de meest betrouwbare manier om de groei van je zaak te voorspellen. NPS maakt onderdeel uit van relatiemarketing: deze vorm van marketing erkent het belang van klantenrelaties op lange termijn. Het legt de nadruk op het behouden en tevredenstellen van klanten.

Tevredenheidsmanagement: een generationele aanpak

Als zaakvoerder is het belangrijk om je marketing zo persoonlijk mogelijk te doen. Een belangrijke factor hierbij is de leeftijd van de klant. Elke generatie heeft andere set van normen en waarden, eisen en standaarden. Een generationele aanpak zal ervoor zorgen dat je klanten meer tevreden zijn. Ze krijgen het gevoel dat je weet wat belangrijk is binnen hun leefwereld en voelen zich meer betrokken. Vooral klanten uit jongere generaties wensen een nauwere betrokkenheid om hun eigen input te geven bij een brand of winkel.

Waarom een intern reviewsysteem het beste voor uw horecazaak is

Met de alomtegenwoordigheid van online reviews, lijkt het alsof elke klant zijn mening op het internet ventileert. Niets is minder waar. Uit recent onderzoek blijkt dat minder dan 5 procent een review schrijft.

Ontevreden klanten: Een schat aan informatie

Als bedrijf heb je het liefst alleen maar tevreden klanten, maar de werkelijkheid is vaak toch anders. Je zal altijd klanten hebben die niet tevreden zijn, maar wist je dat het juist deze klanten zijn die je nodig hebt? Onderzoek wijst uit dat slechts één op de 27 klanten een werkelijke klacht indient, 26 op de 27 komen nooit meer terug zonder iets te melden. De kunst is om te weten wat er misliep met die 26 andere klanten, maar hoe doe je dat?