Met de alomtegenwoordigheid van online reviews, lijkt het alsof elke klant zijn mening op het internet ventileert. Niets is minder waar. Uit recent onderzoek blijkt dat minder dan 5 procent een review schrijft. Het merendeel van deze reviews verschijnen op een beperkt aantal websites: Booking, Tripadvisor en Google. De meeste reviews zijn positief of neutraal van aard en slechts een klein gedeelte negatief. Dit wil zeggen dat de feedback die je als horeca-uitbater krijgt gebaseerd is op een bijzonder laag percentage van al je gasten. Met andere woorden: wanneer je enkel afgaat op de online reviews die je ontvangt, krijg je een sterk vertekend beeld van hoe je klanten hun beleving ervaren. Hierdoor mis je mogelijk belangrijke en inzichtrijke feedback om je producten en diensten te verbeteren.
De oplossing: een intern review systeem. Een intern reviewsysteem biedt mogelijkheden waar andere systemen tekortschieten. Vergeleken met online reviewsystemen is het accurater en veel groter in aantal reviews. Klanten vullen sneller een review in wanneer ze nog aanwezig zijn in je horecazaak. Vergelijk het met de courante werkwijze: een klant krijgt een dag later een e-mail waarin gevraagd wordt enkele vragen te beantwoorden. Maar een e-mail kan men ook pas na een paar dagen of zelfs een week openen. Hierdoor vermindert de kans dat de klant de review zal schrijven.
Op deze manier zijn interne reviews ook veel accurater. Online reviews die de dag erna, of langer, worden ingevuld bevatten meestal niet de volledige ervaring van de klant, aangezien die ervaring niet meer fris in het geheugen zit. Hoe sneller je reviews van klanten krijgt, hoe kwalitatiever ze zijn.
Met een intern reviewsysteem blijven negatieve reviews ook buiten schot van het internet. Wanneer je een negatieve reactie van een klant leest op het internet, is het al te laat. Negatieve reviews online zijn zeer schadelijk voor je imago, vooral in de horecasector. Met een intern reviewsysteem komen negatieve reviews niet online te staan.
Online reviews zullen er altijd blijven, of je er nu voorstander van bent of niet. Maar met een intern reviewsysteem krijg je veel meer feedback binnen én je filtert een groot deel van negatieve reviews die anders online zouden komen.